fbpx

BLOG HELUKABEL POLSKA

Wiarygodne źródło informacji o kablach i branży elektrycznej

Premiera RT09 – Nasz mały udział w wielkim zwycięstwie

08.05.2018
Print Friendly, PDF & Email

O PWR Racing Team pisaliśmy już wielokrotnie w naszych wcześniejszych publikacjach. Zespół studentów z Politechniki Wrocławskiej od 2009 roku zajmuje się budową bolidów i startami w międzynarodowych zawodach młodych inżynierów i managerów Formuła Student.

W każdym sezonie studenci projektują i budują nowy samochód. Obecnie jest osiem modeli, a najnowszy projekt – bolid RT09 będzie kolejnym krokiem w ewolucji obecnej konstrukcji.

Bazując na sprawdzonych rozwiązaniach, zastosowanych w bolidzie RT08, zespół w kolejnym projekcie wprowadził wiele nowych technologii, które sprawiły, że nowy bolid jest szybszy oraz jeszcze bardziej niezawodny.

Przypomnijmy, że w poprzednim projekcie, w bolidzie RT08 pojawił się moduł PDM, który zastąpił konwencjonalne rozwiązanie zabezpieczeń prądowych w instalacji elektrycznej pojazdu. Cała wiązka elektryczna jest wykonana z ultralekkich przewodów Heluflon FEP-6-Y, a komunikacja między podzespołami jest oparta o magistralę danych CAN.

Wiązka elektryczna – jest krwioobiegiem i układem neuronów wszystkich systemów elektronicznych i elektrycznych, a więc i jedną z najważniejszych części bolidu. Przekazuje ona ogromne liczby sygnałów od czujników, umożliwia sterowanie elementami wykonawczymi takimi jak wtryskiwacze paliwa czy cewki zapłonowe. Ponadto, musi być możliwie lekka i odporna na trudne warunki pracy, takie jak paliwo, oleje oraz wysoka temperatura.

W najnowszym projekcie bolidu RT09 wiązka  elektryczna mocno ewoluowała, zmienił się sposób jej projektowania. – Dzięki połączeniu między schematami 2D a modelem 3D, możemy bardzo mocno optymalizować wiązkę topologicznie, a także przez samą jej konstrukcję oraz umiejscowienie, zmniejszać ilość zakłóceń sygnałów oraz chronić ją przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak paliwa, wysoka temperatura – mówi Grzegorz Jaworecki Lider działu Electronics. W tym roku, wiązka rozrosła się i podzieliła na 7 mniejszych, modularnych części – dzięki temu w razie awarii będzie możliwość łatwej i szybkiej naprawy. Całkowita długość przewodów w tym roku wyniosła 250 m, a waga nie przekracza 1600 gram – tłumaczy Pan Grzegorz.

Podobnie jak w poprzednim projekcie, wiązka elektryczna bolidu RT09 jest zbudowana z przewodów Heluflon FEP-6-Y. Dzięki bardzo cienkiej fluoropolimerowej izolacji są lekkie, mają dobre właściwości mechaniczne, są odporne na wysokie temperatury oraz paliwa i oleje. Zastosowanie przewodów Heluflon umożliwiło znaczną redukcję masy wiązki. Mamy nadzieję, że nasz mały ale znaczący wkład w realizację projektu, podobnie jak w ubiegłym sezonie przyczyni się do tak spektakularnych osiągnięć zespołu.

Zespół PWR Racing Team w sezonie 2016/2017 jako pierwszy polski zespół w historii, wygrał jedną z edycji zawodów Formuły Student, pokonując 50 innych zespołów na torze Ricardo Paletti we Włoszech.

« Wróć do listy artykułów

Zobacz również: