fbpx

BLOG HELUKABEL POLSKA

Wiarygodne źródło informacji o kablach i branży elektrycznej

Nie ma dobrego powodu, by dłużej czekać!

10.10.2022
Print Friendly, PDF & Email

Mobilność przechodzi prawdopodobnie największy okres zmian od czasu wynalezienia samochodu: przejście na pojazdy elektryczne. W poniższym wywiadzie Uwe Schenk, Globalny Manager Segmentu E-Mobilności i Energii Odnawialnej w HELUKABEL GmbH, wyjaśnia wyzwania, którym trzeba sprostać – oraz rolę, jaką kable i przewody odgrywają w rozwoju branży.

Mobilność przechodzi prawdopodobnie największy okres zmian od czasu wynalezienia samochodu: przejście na pojazdy elektryczne. (Źródło: ©Bildwerk – stock.adobe.com)

Panie Schenk, rozwój e-mobilności jest postrzegany jako kluczowy element w realizacji celów klimatycznych. Jakie jest Pana zdanie na temat postępów poczynionych w Niemczech i Europie?

Elektromobilność nabrała w Niemczech silnego rozpędu. Przemysł motoryzacyjny oferuje obecnie szeroką gamę pojazdów elektrycznych. Miasta i gminy dostrzegły również potrzebę budowy ogólnopolskiej infrastruktury ładowania. Jednak wciąż jesteśmy w „trybie slow motion”, jeśli chodzi o realizację i daleko nam do osiągnięcia celu.

Z powodu wojny na Ukrainie w ostatnich miesiącach znacznie wzrosły ceny benzyny. Czy Pana zdaniem wywiera to większą presję na branżę motoryzacyjną i kierowców, aby przechodzili na e-mobilność w jeszcze szybszym tempie niż planowano?

Obecna sytuacja w Europie Wschodniej boleśnie ujawnia porażki przeszłości. Od lat mówi się o rewolucji energetycznej – ale do tej pory były to puste słowa. Na przykład energia wiatrowa ma kluczowe znaczenie dla powodzenia transformacji energetycznej, ale była poważnie ignorowana i musi ponownie stać się obszarem zainteresowania. Naszym podstawowym celem musi być zastąpienie wszystkich pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi. Szczególnie sektor transportu jest w dużym stopniu uzależniony od paliw kopalnych. Samochód ciężarowy zużywa do pięciu razy więcej oleju napędowego niż samochód osobowy! Dlatego musimy jak najszybciej przejść na napędy wodorowe w transporcie długodystansowym i elektryczne w podróżach krótkodystansowych. Nie ma powodu, aby dłużej czekać.

Jakie przeszkody techniczne lub organizacyjne muszą zostać pokonane, aby powszechne przyjęcie e-mobilności w tym kraju było możliwe? Które kraje być może już wyprzedzają Niemcy w tym wysiłku i czego możemy się od nich nauczyć?

Nie widzę przeszkód nie do pokonania – ale też nie będzie łatwo osiągnąć ogólnokrajową e-mobilność. W miastach i aglomeracjach będzie to większe wyzwanie niż na wsi, bo nie każdy może zaparkować i naładować swój samochód przed domem. Niemniej jednak istnieją innowacyjne rozwiązania poprawiające dostępność energii – na przykład systemy magazynowania energii, które można wykorzystać do stworzenia zdecentralizowanych opcji ładowania. Przede wszystkim konieczne jest pokonanie barier w umysłach ludzi dla przyjęcia tej nowej technologii i oderwanie się od istniejących struktur. Przykładem przeszkody jest wysoka cena zakupu pojazdów: samochody elektryczne muszą być dostępne dla mas. Przemysł motoryzacyjny jest obecnie ukierunkowany na nabywców z klasy średniej i wyższej, więc istnieje pilna potrzeba reakcji. Dopóki silnik spalinowy będzie znacznie tańszy, dopóty ludzie będą go kupować. Są kraje, które w e-mobilności wyprzedzają Niemcy o kilka kroków. Na przykład w miastach w Holandii znaczny odsetek lokalnego transportu publicznego został już przestawiony na autobusy elektryczne. Jesteśmy poważnie w tyle i z pewnością możemy się uczyć od naszych sąsiadów.Mobilność przechodzi prawdopodobnie największy okres zmian od czasu wynalezienia samochodu: przejście na pojazdy elektryczne. (Źródło: ©Bildwerk – stock.adobe.com)

Jakie są role kabli i przewodów w e-mobilności? Jak odpowiednie kable i przewody mogą pomóc w rozwoju technologii?

Zwłaszcza technologia ładowania prądem stałym wymaga bardzo dużych prądów, które są przesyłane do pojazdu za pomocą kabla do ładowania i odpowiedniej wtyczki. W zasadzie nie jest to problem dla kabla – jednak jego wymiary są ograniczone wielkością wtyczki. Średnica zewnętrzna kabla jest predefiniowana, podobnie jak maksymalne przekroje żył miedzianych. Wydajne stacje ładowania są więc wyposażone w aktywne systemy chłodzenia. Płyn chłodzący jest podawany przez kabel ładujący i chłodzi miedziane przewodniki, dzięki czemu mogą one przesyłać większe prądy. Styki wtyczki są również chłodzone przez ten obwód, aby przenieść wysokie prądy na jak najmniejszej przestrzeni. Technologia ta wymaga zaawansowanej konstrukcji przewodów chłodzonych cieczą.

Jakie szczególne wymagania muszą spełniać kable i przewody w zastosowaniach związanych z e-mobilnością?

Postęp technologiczny nie byłby możliwy bez ciągłego rozwoju produktów w zakresie kabli i przewodów. W zastosowaniach niestacjonarnych wyzwaniem jest zawsze przesyłanie energii elektrycznej i realizacja wolnej od zakłóceń transmisji danych. Wymagania stawiane kablom i przewodom w e-mobilności są bardzo wysokie: tradycyjny kabel do ładowania w stacji ładowania musi być mechanicznie bardzo odporny, działać niezawodnie przez lata i wytrzymywać częste cykle zginania na przemian. W sektorze morskim istnieją zastosowania, w których kable muszą być jednocześnie zwijane i odporne na skręcanie. Istnieją również funkcje ładowania, które są dostarczane przez łańcuchy energetyczne.

Projekty związane z e-mobilnością często wymagają wyrafinowanych rozwiązań dostosowanych do potrzeb. Twoim zdaniem, co sprawia, że opracowanie takich specjalnych kabli jest szczególnie imponujące?

Dzięki naszym zakładom produkcyjnym na całym świecie możemy wspólnie z naszymi klientami opracowywać i wdrażać rozwiązania dostosowane do ich potrzeb. Na przykład produkujemy złożone kable hybrydowe, które są wykorzystywane w elektryfikacji ciężarówek przemysłowych – lub pomiędzy jednostkami zasilającymi i ładującymi, aby instalacja technologii ładowania na miejscu była jak najprostsza i szybka. Szczególne wrażenie robią na mnie nasze możliwości produkcji kabli o średnicy zewnętrznej do 70 milimetrów, przekrojach od 0,14 mm² do 400 mm² oraz integracji elementów magistrali i światłowodowych.

Spójrz w szklaną kulę: Jak według Państwa będzie wyglądała mobilność za dziesięć lub dwadzieścia lat?

Zapotrzebowanie na mobilność pozostaje niezmienne i pozostanie nienaruszone przez nadchodzące głębokie zmiany w sektorze mobilności. Zasilane bateriami pojazdy elektryczne, hybrydy plug-in i pojazdy z ogniwami paliwowymi zdominują scenę drogową – a wiele z nich będzie już autonomicznych. Czekam na ten rozwój, na mniejszy hałas i czystsze powietrze. Jeśli na pierwszym miejscu będzie ochrona klimatu, a nie maksymalizacja zysków branży, to e-mobilność będzie sukcesem.

 

HELUKABEL oferuje szerokie rozwiązania dla e-mobilności i zaopatrzenia w energię odnawialną. (Źródło: HELUKABEL)

« Wróć do listy artykułów

Zobacz również: