fbpx
Zamówienia złożone do godz. 16:00
są realizowane tego samego dnia

BLOG HELUKABEL POLSKA

Wiarygodne źródło informacji o kablach i branży elektrycznej

Koło Naukowe ADek – Politechnika Warszawska

15.11.2021
Print Friendly, PDF & Email

Jest to grupa ambitnych studentów z Politechniki Warszawskiej, zajmująca się projektowaniem i budową pojazdów elektrycznych oraz autonomicznych. Koło naukowe zrzesza studentów, których jednym z głównych obszarów zainteresowań jest elektromobilność. Wśród członków koła można znaleźć osoby specjalizujące się w elektryce, elektronice, energoelektronice, odnawialnych źródłach energii, projektowaniu i modelowaniu 3D oraz mechanice pojazdowej.

W wywiadzie odpowiedzi udziela Daniel Kolanko -Kierownik działu operacyjnego:

HELUKABEL: Skąd pomysł na założenie koła?

Daniel Kolanko: Najstarsi ADkowicze wspominają o szóstce ambitnych studentów, którym nie wystarczały codzienne zajęcia, dlatego postanowili założyć Koło Naukowe, aby spełnić swoje marzenia o skonstruowaniu pojazdu elektrycznego. Ważną osobą dla naszego zespołu był Profesor Antoni Dmowski, dlatego rozwinięcie nazwy naszego koła to Antoni Dmowski electrical karting.

HELUKABEL: Od kiedy działacie?

Daniel Kolanko: Koło naukowe ADek rozpoczęło swoją działalność na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej w kwietniu 2013 roku.

HELUKABEL: Ilu członków aktualnie liczy zespół?

Daniel Kolanko: Obecnie nasz zespół składa się z trzydziestu ADkowiczów, reprezentujących trzy wydziały oraz uczących się na pięciu różnych kierunkach. Naszym priorytetem jest osiągnięcie jak najwyższej wydajności pracy obecnego zespołu, a w perspektywie czasu i rozwoju naszych projektów chcielibyśmy dać szanse rozwijać się dodatkowym osobom w nowych projektach.

HELUKABEL: Opowiecie coś więcej na temat Waszego Koła?

Daniel Kolanko: Naszym głównym celem jest umożliwienie rozwoju ambitnym studentom, którzy w niedalekiej przyszłości będą w stanie znacząco wpłynąć na rozbudowę rynku elektromobilności w Polsce. Pierwszym projektem realizowanym przez ADka był Kart Elektryczny, który finalnie, w roku 2014, wystartował w zawodach Mobelim Challenge your Kart Limoges. Kilka lat później powstał drugi kart, stworzony pod wyścig typu „sprint”. Rok 2020 był dla nas przełomowy. Zaczęliśmy pracę nad projektem autonomicznego pojazdu RC w celu zdobycia kompetencji z zakresu systemów ADAS, od których wzięła się jego nazwa „ADAŚ”. W tym samym czasie rozpoczął się projekt motocykla elektrycznego typu cross. Aktualnie jesteśmy na etapie planowania kolejnego projektu o którym więcej będziemy mogli powiedzieć już wkrótce.

HELUKABEL: Jakie praktyczne doświadczenia można u Was zdobyć?

Daniel Kolanko: Jako koło posiadamy dostępy do kilku programów, użytecznych na rynku pracy, za pomocą których nasi członkowie mogą poszerzać swoją wiedzę w zakresie projektowania, jak i skomplikowanych symulacji. Jesteśmy organizacją, więc równie ważne jest dla nas zarządzanie oraz marketing, dlatego umożliwiamy naszym ADkowiczom rozwój także w tych płaszczyznach.

HELUKABEL: Jakie jest wasze największe marzenie-cel- związane z Kołem?

Daniel Kolanko: Zależy nam na wykwalifikowaniu kreatywnej kadry pracowniczej, która w najbliższych latach zasili rynek elektromobilności w Polsce.

HELUKABEL: Jak najlepiej lubicie spędzać czas?

Daniel Kolanko: Angażowanie się w jakimkolwiek Kole Naukowym jest formą spędzania wolnego czasu, więc każdy z nas robi to dobrowolnie, czerpiąc przyjemność z dodatkowej działalności studenckiej. ADek słynie z bardzo przyjaznej atmosfery. Członkowie są bardzo otwarci, chętnie służą pomocą i radą, a wewnątrz Koła powstało wiele znajomości na lata. Wyjazd na zawody do Francji był coroczną motywacją, aby w nagrodę za ciężką pracę , móc przetestować nasze Karty oraz spędzić razem trochę czasu na zagranicznym wyjeździe. Niestety koronawirus pokrzyżował nam plany, a zawody od roku 2020 zostały zawieszone do odwołania. Liczymy, że w najbliższej przyszłości uda nam się powrócić na tor.

HELUKABEL: Jaki projekt znalazł się w planie na ten rok?

Daniel Kolanko: Obecnie jesteśmy na etapie planowania innowacyjnego projektu, w którym chcielibyśmy wykorzystać potencjał naszego zespołu.

HELUKABEL: Dużo czasu pochłania budowa pojazdu?

Daniel Kolanko: Zbudowanie pojazdu elektrycznego od zera to długi proces. Od wstępnej fazy planowania projektu do momentu finalnej prezentacji prototypu zazwyczaj mija kilka lat. W dobie obecnej technologii, każdy pojazd konstruowany jest w oparciu o model komputerowy, na bazie którego wprowadzane są wszystkie bieżące poprawki. Z naszego doświadczenia wiemy jednak, że pomimo dokładnego zaplanowania pracy, podczas fazy konstrukcyjnej, niejednokrotnie pojawiają się nieprzewidziane problemy, z którymi musimy się mierzyć, aby osiągnąć cel. Staramy się przygotować naszych członków, aby każdy z nich potrafił radzić sobie w kryzysowych sytuacjach, jakie w przyszłości mogą się pojawić.

HELUKABEL: Co Was najbardziej motywuje do działania?

Daniel Kolanko: Studia to furtka do rozwoju kariery zawodowej. Podczas ich trwania jesteśmy przygotowywani pod względem wiedzy, lecz niestety niekoniecznie pod względem dopasowania się do rynku pracy. Obecnie wiele osób kończących uczelnie wyższe nie podejmuje pracy w zawodzie, z powodu braku najistotniejszej dla pracodawcy wiedzy praktycznej. Działalność w Kole Naukowym daje nam możliwość zdobycia bezcennych umiejętności, pozwala nam rozwijać nasze zainteresowania, aby w przyszłości znaleźć pracę marzeń. Jest to dla nas największą motywacją do działania.

HELUKABEL: Kto Was najmocniej wspiera przy tworzeniu i realizacji projektów?

Daniel Kolanko: Jak wiadomo największym wyzwaniem dla nas są finanse. Aby tworzyć innowacyjne projekty zazwyczaj potrzebny jest bardzo duży budżet. Dzięki wsparciu naszych sponsorów jesteśmy w stanie realizować swoje pasje, oraz planować coraz to większe przedsięwzięcia. Jeśli chodzi o wsparcie naukowe osobą pierwszego kontaktu jest Prof. Sroka – opiekun naszego Koła. W wielu przypadkach mogliśmy liczyć również na pomoc ze stronny innych pracowników uczelni, zarówno przy problemach technicznych, jak i administracyjnych.

HELUKABEL: W jaki sposób zostaną wykorzystane w Waszym projekcie nasze produkty? Jak ważne jest ich zastosowanie?

Daniel Kolanko: Zawody w których bierzemy udział stawiają przed nami szereg wyzwań. Musimy spełniać normy zawarte w regulaminach, aby być dopuszczonym do startu. Z uwagi na to potrzebujemy wysokiej jakości przewodów elektrycznych odpornych, między innymi na wodę oraz oleje. Dzięki dostarczonym przez Państwa wiązkom byliśmy w stanie ukończyć projekt systemu oświetlenia pojazdu, połączyć napęd oraz zasilanie.

Przewód H05V-K wykorzystaliśmy do konstrukcji wiązek sygnałowych do naszych dwóch gokartów, PL1 i PL2. Wiązki służą do połączenia czujników (potencjometrów, przełączników, hallotronów) do sterownika silnika oraz stworzonych przez nas płytek bezpieczników, układu pre-charge zabezpieczającego przekształtnik oraz panelu sterowania kierowcy. Praca z przewodami była bardzo przyjemna – nie mieliśmy problemów z ich odizolowywaniem, lutowaniem, czy zaciskaniem, czego nie można powiedzieć o niektórych, niższej jakości przewodach, z których korzystaliśmy w przeszłości. Wiązki były zakończone złączami Molex Mini- i Micro-Fit Jr, konektorami płaskimi i oczkowymi. Można powiedzieć, że te przewody tworzą układ nerwowy naszych pojazdów.

– Przewód Single 600-CY-J/ -O posłużył nam do połączenia silnika, przekształtnika i baterii w gokarcie PL2. Poprzednio wykorzystaliśmy przewody o mniejszym przekroju, przez co musieliśmy ograniczać maksymalne wartości prądów i nie mogliśmy wykorzystać pełnych możliwości naszego napędu. Wymieniając całą instalację przy użyciu przewodów Helukabel skutecznie zażegnaliśmy te problemy.

– Przewody H07 V-K / (H)07 V-K i Single 600-CY-J/ -O zamówiliśmy z myślą wykorzystania ich do podłączenia silnika, przekształtnika i baterii w naszym motocyklu PL3. Niestety mamy problemy z dostępnością ogniw do zbudowania baterii trakcyjnej, przez co większość z tych przewodów wciąż czeka na instalację. Ale nie znaczy to, że nie zdążyły nam się przydać. Aby przyspieszyć prace nad baterią motocykla zdecydowaliśmy się zbudować własną zgrzewarkę do ogniw. Uzwojenie wtórne w transformatorze zgrzewarki wykonaliśmy właśnie z przewodu Single 600-CY-J/ -O (art. 10919 – po zdjęciu z niego ekranu). Jest to nieortodoksyjne zastosowanie, ale działa i pozwoliło nam usprawnić prace nad pojazdem. A nawet zdjęty ekran nie poszedł na marne ponieważ użyliśmy go do zaekranowania jednej z wiązek w gokarcie PL2, znajdującej się blisko silnika i narażonej na większe interferencje. Dzięki temu uniknęliśmy problemów z integralnością sygnałową w wiązce.

HELUKABEL: Cieszymy się, że mogliśmy dołożyć cegiełkę do Waszego sukcesu!

Daniel Kolanko: Z naszej strony należą się Państwu wielkie podziękowania, jesteśmy bardzo wdzięczni za pomoc 😊

« Wróć do listy artykułów

Zobacz również: