fbpx

BLOG HELUKABEL POLSKA

Wiarygodne źródło informacji o kablach i branży elektrycznej

HELUKABEL Racing Team – jesteśmy na całym świecie

04.10.2017
Print Friendly, PDF & Email

O naszej współpracy z zespołem PWR Racing Team pisaliśmy już w aktualnościach na naszej stronie, ale zapewne niewielu  z Państwa wie, że firma HELUKABEL współpracuje z podobnymi zespołami na całym świecie! Poniżej chcielibyśmy po krótce opisać podobne aktywności w Niemczech, we Włoszech oraz w USA.

HELUKABEL POLSKA i PWR Racing Team

PWR Racing TeamPWR Racing Team, to zespół utworzony przez grupę studentów z Politechniki Wrocławskiej, który od roku 2009 łączy wspólny cel: budowa bolidu wyścigowego i start w międzynarodowych zawodach Formuła Student.

Jest to najbardziej prestiżowy konkurs dla studentów na świecie, mający wyłonić najlepszych inżynierów i menadżerów. Jest to również znakomita okazja do połączenia teorii z praktyką, gdzie wiedza zdobyta na studiach przekłada się na budowę samochodu wyścigowego

Do tej pory w zespole powstało 8 zaprojektowanych i zbudowanych od podstaw bolidów. Bolid RT08 to najnowsza konstrukcja PWR Racing Team, najbardziej doświadczonego zespołu klasy Formula Student w Polsce. Zaadaptowano w nim wiele nowoczesnych rozwiązań. Krwioobiegiem wszystkich systemów elektronicznych i elektrycznych, a więc i jedną z najważniejszych części bolidu jest wiązka elektryczna.

Przekazuje ona ogromne ilości sygnałów od czujników, umożliwia sterowanie elementami wykonawczymi takimi jak wtryskiwacze paliwa czy cewki zapłonowe. Ponadto, musi być możliwie lekka i odporna na trudne warunki pracy, takie jak paliwo, oleje oraz wysoka temperatura. Do budowy wiązki użyto przewody HELUFLON®-FEP-6Y.

O zastosowaniu tych przewodów zadecydowało głównie to, że są one dzięki izolacji fluropolimerowej bardzo lekkie, posiadają dobre właściwości mechaniczne, odporność na wysokie temperatury (do 205 stopni C), oraz niewrażliwości na paliwa i oleje. Dzięki bardzo elastycznej konstrukcji możliwa jest redukcja naprężenia w wiązce, a co za tym idzie zminimalizowanie prawdopodobieństwa awarii. Pozwoliły one także znacznie zredukować masę wiązki.

180 metrów przewodów Helukabel w Bolidzie RT08 waży jedynie 1700 gramów!

 

HELUKABEL NIEMCY i High-Octane Motorsport Team

Helukabel NiemcyHELUKABEL Niemcy dostarczając kable, przewody oraz osprzęt kablowy, wspiera zespół High-Octane Motorsports Team z Uniwersytetu Erlangen, który regularnie bierze udział w międzynarodowych zawodach motoryzacyjnych Formuła Student.

Ponad 600 zespołów studenckich, w zbudowanych przez siebie bolidach, współzawodniczy na słynnych torach, takich jak tor wyścigowy Hockenheimring w Niemczech. Choć wyścigi mają mniejszą skalę, niż wyścigi, do których przywykli Nico Rosberg i Sebastian Vettel, normy, które należy zachować, są równie wysokie.

Podprojektem elektroniki w zespole Uniwersytetu Erlangen kieruje Johannes Strobel, odpowiada on także za wszystkie kwestie związane z przewodami. Musi on stawić czoła wielu wyzwaniom. Warunki w komorze silnika są szczególnie trudne, gdyż temperatura sięga 900°C ze względu na bliskość rury wydechowej – mówi Strobel. – Zastosowane materiały muszą być w stanie wytrzymać tak wysokie temperatury. Przewody oraz osprzęt kablowy HELUKABEL wykorzystane przy budowie bolidu w pełni spełniły wymagania w zakresie odporności na wysokie temperatury i trudne warunki pracy. Praktycznie cały bolid „okablowany” jest produktami HELUKABEL – mówi Strobel – począwszy począwszy od ekranowanych przewodów magistrali CAN i kabli jednożyłowych, aż po materiały termokurczliwe i z oplotem.

HELUKABEL WŁOCHY i ORIGIN-E

Helukabel WłochyRównież w tym roku HELUKABEL Włochy wzięła udział w projekcie FORMUŁA SAE we współpracy z Uniwersytetem Padewskim. Studenci Wydziału Inżynierii projektują i budują bolidy elektryczne, które biorą  udział w słynnym europejskim wyścigu.

Założony przez nich zespół Race Up, zrzesza 59 studentów pracujących wspólnie nad projektem. Uczestnikom pomagają ich profesorowie, jak również specjaliści z firm sponsorujących. Zespoły mogą jedynie korzystać z bezpłatnych podzespołów dostarczonych przez różne włoskie przedsiębiorstwa.

Bolid na 2017 rok otrzymał nazwę ORIGIN-E biorąc udział w lipcowym wyścigu w Varano. Wyścig Varano to włoski etap międzynarodowych zawodów SAE (Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji). Ponad 2000 studentów rywalizujących w 76 zespołach z 25 ośrodków akademickich z całego świata, zaprezentowało swoje bolidy na 4-dniowej imprezie, gdzie poddawane są ocenom w 8 próbach.

Wszystkie przewody oraz osprzęt kablowy, jakie wykorzystane zostały do budowy bolidu (Can Bus, LiYv, Liycy, TUBEFLEX, Dławiki HELUTOP)) dostarczył oddział HELUKABEL Włochy.

HELUKABEL USA i zespół Saluki Racing

Helukabel USAW mieście Lincoln w stanie Nebraska unosi się zapach paliwa i gumy i słychać ryk jedno- i czterocylindrowych silników – to 80 zespołów Formuły SAE (Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji) z uczelni z całego świata poddaje swoje bolidy serii prób, które wymagają osiągnięcia przez bolidy granic projektowanych możliwości.

Jednym z takich zespołów konkurujących na tej corocznej, letniej imprezie był zespół Saluki Racing z uczelni Southern Illinois University (SIU) – Carbondale.

Formuła SAE to międzynarodowa seria zawodów dla uniwersyteckich zespołów projektowo-inżynieryjnych, które budują i wystawiają bolidy wyścigowe. Bolidy te są podobne do bolidów Formuły 1: wszystkie z nich muszą spełniać określone zasady i mają podobny projekt jednomiejscowego bolidu o otwartym nadwoziu i kołach wystających poza profil kokpitu, z silnikiem zamontowanym za siedzeniem kierowcy.

Zaprojektowanie i budowa działającego bolidu nie jest prostym zadaniem; wymaga ono od studentów inżynierii zastosowania wiedzy technicznej i znajomości zagadnień inżynieryjnych, by opracować konkurencyjną maszynę, która jak najlepiej pogodzi odpowiedni projekt, konstrukcję, osiągi i koszty. Zespół Saluki Racing składający się z 20 studentów studiów licencjackich Southern Illinois podjął takie wyzwanie. Konkurs w 2016 r. nałożył na zespoły wymagania elektryczne, mechaniczne i środowiskowe. Bolid miał pracować w temperaturach bliskich 100°C i być chłodzony wodą destylowaną.

Bolid miał też być wodoszczelny, by mógł konkurować w warunkach deszczowych i być całkowicie zasilany energią elektryczną przepływającą przez dwa wyłączniki główne i odpowiednio obliczone okablowanie / przekaźniki / bezpieczniki itd. Podano też graniczne rozmiary silnika i wlotu, celem ograniczenia mocy. 

By sprostać tym wymaganiom, zespół Saluki Racing zwrócił się do firmy HELUKABEL USA, o dostarczenie przewodów i akcesoriów niezbędnych do opracowania wiązki przewodów do sterowania bolidem. Po zbadaniu dostępnych opcji przewodów i akcesoriów, zespół Saluki Racing wybrał poszczególne rozmiary/kolory FIVENORM, czyli wielonormowego, jednożyłowego przewodu posiadającego aprobatę UL AWM i pracującego w zakresie temperatur do 100°C, z klasą odporności ogniowej VW-1 i FT1.

Aby poprawić odporność przewodów montowanych w pobliżu silnika na wysoką temperaturę, zespół Saluki Racing wybrał również wąż oplatany HGP, który chroni wewnętrzne podzespoły od temperatur sięgających 150°C, a skokowo nawet 220°C. Zespół wybrał też wąż termokurczliwy SK, który dodatkowo zwiększa wytrzymałość temperaturową przewodów i pozostałych chronionych elementów, do 110°C. Po 12 miesiącach projektowania, obróbki, budowy i prób, zespół Saluki Racing był wreszcie gotowy do konkurowania z pozostałymi zespołami.

Tak jak wszystkie wyścigi Formuły SAE, zawody w Lincoln obejmują różne konkurencje dynamiczne i statyczne, które są łącznie oceniane przy wyborze zwycięskiego zespołu. Po pierwszych konkurencjach zespół Saluki plasował się między 10 a 20 miejscem. Niestety podczas wyścigu głównego, bolid uległ awarii, nastąpił wyciek, co zakończyło próbę i doprowadziło do utraty cennych punktów. Mimo to, zespół uplasował się w górnej połowie tabeli, na 39 miejscu!

« Wróć do listy artykułów

Zobacz również: