fbpx
Zamówienia złożone do godz. 16:00
są realizowane tego samego dnia

BLOG HELUKABEL POLSKA

Wiarygodne źródło informacji o kablach i branży elektrycznej

Energoelektronika: Serce technologii ładowania prądem stałym

26.08.2021
Print Friendly, PDF & Email

Sukcesy pierwszego etapu rozwoju samochodów osobowych o napędzie elektrycznym spowodowały zainteresowanie większymi pojazdami elektrycznymi. Należą do nich obecnie głównie autobusy miejskie oraz ciągniki siodłowe (TIR).

Konieczne jest w tym wypadku uzyskanie większych mocy ładowania. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu nieco większego napięcia niż dostarczane przez standardową sieć prądu zmiennego. Przyjmując zasadę, że nie korzystamy ze zwykłego gniazda sieciowego jako źródła energii oraz że najbardziej niebezpieczne elementy układu ładowania (tu, na zdjęciu powyżej – pantograf) nie są łatwo dostępne – dzięki transformatorowi i układom energoelektronicznym można dokonywać nawet wielokrotnej, wysokosprawnej przemiany rodzaju energii elektrycznej.

W celu uzyskania zadowalających czasów ładowania (np. dla autobusu w czasie przerwy postojowej na przystanku końcowym) potrzebna jest wydajność prądowa na poziomie 300-600A przy napięciu stałym 800-1000V.

Dysponując obwodem pośrednim prądu stałego możemy łatwo przesyłać energię pomiędzy ładowanym pojazdem, akumulatorowym magazynem energii i ewentualnie najbliższym odnawialnym źródłem energii.

Układy energoelektroniczne pozwalają również w takim przypadku płynnie sterować przepływem energii pomiędzy elementami systemu optymalizując go (w tym przedłużając żywotność baterii) i doskonale zabezpieczając.

Bufor energii napięcia stałego zlokalizowany bezpośrednio w stacji ładowania pozwala również na wykorzystanie źródła relatywnie małej mocy do dłuższego ładowania baterii, a następnie szybkiego naładowania baterii pojazdu, w znacznie krótszym czasie. Należy jedynie zapewnić znaczne przerwy czasowe pomiędzy ładowaniami pojazdów.

« Wróć do listy artykułów

Zobacz również: